الأحد، 30 مايو 2010

المعادله الصعبه

انا اعتقد ان الواحده لو محستش بالامان فى علقاتها بزوجها او فى حياتها عموما عمرها ما هتحس بالسعاده
و فاقد الشىء لا يعطيه
يعنى الطرف التانى مش هيحس بالسعاده
و للاسف هيرمى مسؤليه عدم احساسه بالسعاده على الطرف الاول مع ان هو السبب
هى دى المعادله الصعبه
الستات ارضاءها سهل و بسيط بس اغلب الرجاله بيكسلوا او بيطنشوا او مش فارقه معاهم
و فى اللى مش عارف و ده احسن نوع لانه ممكن يعرف بس الخوف انه بعد ما يعرف يتحول لنوع من الاولانين
اللى بيخلينى اقول الكلام ده دلوقت انه كان بيحكيلى ويقولى ان مره اخوه قاله لا قعد كتير مش يكلمه
و حتى بعد ما اخوه ده قعد يتحايل عليه كتير مرضيش يكلمه
وقالى بعد كده انا محبش اقول لمراتى حاجه و تقولى لا
تفتكروا احس بأيه بعد كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا حسيت انه ممكن يغدر بيا فى اى لحظه
انا حسيت انه مش بيحبينى مع انى متأكده انه بيحبينى !
انا حسيت انه بيتلكك او ما صدق ان حصلت مشكله و يريح دماغه
...................
انا عمرى ما كنت هافكر انى اقول له لا لانى عارفه انه موجود لكن دلوقت................
انا لازم افكر بطريقه مختلفه لانى عارفه انه ممكن يسيبنى

هناك تعليق واحد:

  1. انا اعتقد ان الواحده لو محستش بالامان فى علقاتها بزوجها او فى حياتها عموما عمرها ما هتحس بالسعاده
    و فاقد الشىء لا يعطيه
    يعنى الطرف التانى مش هيحس بالسعاده
    و للاسف هيرمى مسؤليه عدم احساسه بالسعاده على الطرف الاول مع ان هو السبب
    هى دى المعادله الصعبه
    الستات ارضاءها سهل و بسيط بس اغلب الرجاله بيكسلوا او بيطنشوا او مش فارقه معاهم
    و فى اللى مش عارف و ده احسن نوع لانه ممكن يعرف بس الخوف انه بعد ما يعرف يتحول لنوع من الاولانين


    كلامك حقيقي اوي ..

    لو الواحده محستش بالأمان مع جوزها امال هتحسه مع مين !
    دي حياتها تبقي ماسخه اوي ملهاش طعم :(

    الستات فعلا ارضائهم بسيط اوي ..
    بس عارفه المشكله كلها ايه ؟
    اننا بتفرق معانا التفاصيل البسيطه دي ، وهما مش بيشوفوا غير الحاجات الكبيره اللي عادة احنا مش بنفكر فيها ولا عايزينها ..
    هو ده الفرق بين حوا وآدم ..
    الراجل الذكي والست الشاطره هما بس الي بيعرفوا يتغلبواعلي المعادله الصعبه دي ..


    امممم
    خفتي ؟
    خفتي لما حكالك عن اخوه ؟؟

    تعرفي ان انا زيك شكاكه كده ..
    حبيبي لما بيحكيلي عن اي موقف عمله في حياته بتخيل نفسي انا اللي كنت في الموقف ده ، وياتري ساعتها هيتعامل معايا ازاي ؟!

    بس ،
    هو ممكن يكون كان متنرفز ..
    ممكن يكون مخنوق وبعبع بشوية كلام ..
    وانتي قلتي لأ فقالك كده ...

    انا عارفه ان اسلوب الامر ده وحش وانا اول واحده بكره ..
    وعارفه انك هتبقي خايفه اوي ..
    بس اوعي تاخدي عليه قرار في حاجه عملها في لحظة غصب ..

    وبلاش تدخلي العند في علاقتك ..

    فيها ايه لو رحتيله في يوم وقلتيله انت لما قلتلي كذا كذا يا حبيبي انا خفت ..
    ولما عملت كذه يا حبيبي انا اتضايقت اوي ..
    بس انا عماله اكتم في نفسي عندك استعداد تسمع ؟

    مش هتخسري حاجه لو عملتي كده بالعكس دانتي ممكن تكسبي ..


    انا نفسي تبدلي الحزن والخوف ده بإراده قويه نفسها تنجح العلاقه دي بأي شكل ..
    ساعتها فاقد الشئ هيحاول يديه ، وساعتها بس الطرف التاني هيحاول يصلح من نفسه :)


    ربنا يسعدك يارب

    ردحذف